HTML

Friss topikok

3. séta

2009.03.18. 22:06 Sétáló

A Budai vár körül

A Várba felmenni nem nagy kunszt, de ki az a hülye, aki körbesétálja? Én.


Nagyobb térképre váltás

Útvonal: Lánchíd utca-Clark Ádám tér-Hunyadi utca-Szabó Ilonka utca-Ilona lépcső-Hunfalvy utca-Bécsi kapu-Lovas út-Körmöci utca-Logodi utca-Jávorka Sándor lépcső-Lovas út-Palota utca-Kemál Atatürk sétaút-Szarvas tér

Távolság: kb. 3 km

Időtartam: kb. 1 óra 50 perc

Gondoltam, a Vár, mint olyan, már uncsi, mindenki volt már benne. De körülötte? A sejtésem beigazolódott, nem tapostak egymás sarkára a turisták.

A 86-os buszról a Várkert Bazárnál szálltam le. Ez az Ybl Miklós féle épület látott már szebb napokat is, jelenleg konkrétan az összeomlás szélén van.

Tisztára el lehetne adni Pompeiként, csak egy kis hamu kellene rá...
A Clark Ádám térhez közeledve lekaptam a Királyi Palotát, hiszen ez mégiscsak kell egy Várról készült posztba.

A térről a Hunyady utcába kanyarodtam fel. Ami rögtön szembeötlő, az a királylépcső, amin szépen fel lehet ballagni a Várba, (esetleg bal oldalon, a Királyi Palota alatt lévő enyhe emelkedő-sétányon is fel lehet ballagni a Palota udvarára), nem is értem, az emberek miért a busszal vagy pláne a méregdrága siklóval mennek fel. Nekem eszembe nem jutna. Íme a lépcső:

A Királylépcső mellett az utca emelkedik, aztán még emelkedik, és jobbról a Vizíváros kis utcái látszanak. Nekem az egyik kedvencem ez a környék, főleg a Szalag utcát szeretem. Keskeny, középkorias hangulatú utcácska, bár a házai jórésze már korántsem középkoriak.
Ahogy megyünk fel, újabb lépcső kerül elénk, a Jezsuita lépcső, amin szintén fel lehet bandukolni a Várba, illetve a Halászbástyára.


A Jezsuita lépcsőn sem megyünk fel, hanem megyünk tovább felfelé a Hunyadi utcában, amíg egyszer csak el nem érjük a Halászbástyát, mögötte a Mátyás-templommal.

 

A Halászbástya megcsodálása után véget ér a Hunyadi utca (illetve elkanyarodik fel a Várba), ezért a Szabó Ilonka utcán kell tovább menni az Ilona lépcsőig. Közben találni egy Mansfeld Péter emlék-domborművet is. Megmondom őszintén, fogalmam sincs, miért van pont ide helyezve.

Ha elértük az Ilona lépcsőt, érdemes jobbra nézni, és megláthatjuk a Duna túlpartján a Parlament kupoláját, aztán fel kell mászni balra a lépcsőn, hogy utána rögtön jobbra forduljunk a Hunfalvy utcára, ami már a Vár sarkánál kanyarodik el a Bécsi kapu felé.
A Hunfalvy utca sarkán található ez az érdekes kinézetű ház.
Ahogy az utca kanyarodik, a Bécsi kapu mellett található az Európa-liget. Arról híres, hogy állítólag minden fája más európai országból származik. Egyébként meg kong az ürességtől, csak ez a tündéri kis szobor van benne egy macival és egy rókával.

 

 

Szinte rögtön a szobor mellett van a Bécsi kapu, az mellett meg még egy szobor, ami nem tudom kit ábrázol. (Azért a lexikális tudásom félelmetes, nem? :)


A szobor után végre megpillantom azt, amiért jöttem, a várfalat kívülről és a Várat hátultól körülfolyó Lovas utat. Igazság szerint úgy akartam megejteni a körülsétát, hogy a Lovas utat a Logodi utcával összekötő lépcsők mentén fel-le mászok, de meglátván az első lépcsőt, és hogy milyen hosszú, inkább lemondtam róla.

Azért egy ilyen fel-le mászást megcsináltam, de a térdeim erősen tiltakoztak...


A várfal kívülről pedig így néz ki.

Meg így:

Találtam emlékművet is, kettőt is. A falon lévő dombormű a Buda felszabadításában részt vett katalán önkénteseknek állít emléket, egyébként a fal (és a Vár) északi oldalán látható. A térképen sárga házacskával jelzek minden "különlegesebb" látnivalót (pl. templom, szobor, ilyesmik), rákkattintva látható, hogy melyik látnivalóról is van szó konkrétan.

Rögtön, ahogy az északi oldalról lekanyarodunk a Vár mögé, jön az említett első lépcső, amin lementem a Logodi utcába, aztán a következő Jávorka András lépcsőn visszamásztam. A képet nézve nem hiszem el, hogy tényleg felmásztam rajta.


Aztán ballagtam tovább délnek a Vár tövében. A várfalon a Tóth Árpád sétány vezet egyébként végig, az egyik bástyábn áll a képen látható lovasszobor. Kicsit félelmetes, ahogy hátradől, az embernek az az érzése, hogy egy erősebb fuvallatra lebucskázik a mélybe.

A szobor után nem sokkal a Sziklakórház bejáratához érünk, majd egy feljáróhoz a Várba és utána nem sokkal a Labirintus be- avagy kijáratához. Mivel a Labirintus bejárata hivatalosan a Várban lévő Úri utcában van, ez a lenti gondolom a kijárat lehet, vagy ki tudja.

A labirintus után már nem sokat kell menni a Várból, a Dísz térről kivezető út kereszteződéséig, ahol le kell térni az alsó útra. Már nincs sok hátra a sétából, "csak" a Királyi Vár hátsó tömbje, amiben a Széchenyi könyvtár van, egy lejárat a Dózsa György térre, aztán pedig a kedvenc helyem, a Vár déli csücske, a maga igencsak középkorias kinézetével, és a rávezető Kemál Atatürk sétaúttal.

A déli csücske a Várnak a kedvenc helyem. Szoktam itt ücsörögni és olvasgani nyaranként. A csücsökből lenézve pedig a Szarvas teret lehet látni, ami a térképen sárga buborékkal van jelölve a séta végpontjaként. Mielőtt lemennénk a térre, érdemes egy röpke (tényleg röpke) pillantást vetni a "török temetőre", ami egy kis körülkerített kertecske, amiben néhány török időkből származó török fejfát helyeztek el. A "temető" előtt van egy emlékkő is, de a sok ráfújt festéknek és az idő vasfogának köszönhetően teljesen olvashatatlan.

Ha a séta során a Lovas úton nem csak balra bámulunk a várfalra, de néha jobbra is elnézünk a házak között, akkor itt-ott remek panorámát lehet látni Buda és a hegyek felé (a térképen fényképezőgéppel jelölve)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestiseta.blog.hu/api/trackback/id/tr1001010794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása